Ebike, czyli rower elektryczny, to pewnego rodzaju rewolucja na rynku jednośladów. Większość z nas, kiedy myśli o rowerze, ma na myśli pojazd napędzany siłą własnych mięśni, podczas gdy ebike to rower wspomagany elektronicznie. Rowery napędzane silnikiem elektrycznym są coraz bardziej popularne, dlatego pojawia się pytanie: jaki rower elektryczny kupić. Do wyboru mamy różne modele i rodzaje rowerów elektrycznych. Jeśli planujesz zakup takiego jednośladu, warto dowiedzieć się więcej o dostępnych możliwościach.
Rower elektryczny i jego zalety
Spis treści
Zgodnie z przepisami rower napędzany silnikiem może być nazywany rowerem, o ile pomocniczy napęd elektryczny, w który jest wyposażony, jest zasilany prądem o napięciu do 48 V oraz ma moc do 250 W. Jeszcze jeden ważny warunek, który odróżnia rower elektryczny od skutera – podstawą jazdy jest pedałowanie, dopiero kiedy zadziałają mięśnie, rower jest napędzany silnikiem, a wspomaganie przestaje działać po przekroczeniu granicy 25 kilometrów na godzinę. Rower elektryczny jest szybki – z wysokiej prędkości i komfortu mogą skorzystać także rowerzyści, którzy nie mają dobrej kondycji.
Rower wspomagany elektrycznie to ciekawa alternatywa zarówno dla klasycznych jednośladów, jak i skuterów. Sprawdzi się, gdy trasa prowadzi pod górę oraz ułatwi poruszanie się seniorom lub osobom o słabszej kondycji, a przy tym nie trzeba go rejestrować oraz pracuje ciszej i bez spalin, w odróżnieniu od pojazdów spalinowych. Rowery elektryczne są też szybkie i wygodne – to coś dla osób, które szukają komfortowego, przyjaznego dla przyrody pojazdu do jazdy po mieście.
Rower elektryczny – jaki silnik?
Jeden z najważniejszych podziałów rowerów elektrycznych opiera się na rodzaju silnika. Do wyboru mamy trzy opcje: rower elektryczny z silnikiem centralnym, rower z silnikiem w przedniej piaście oraz rower z silnikiem w tylnej piaście. Czym się różnią te rozwiązania i jaki rower elektryczny wybrać?
- Rower elektryczny z napędem centralnym to najbardziej uniwersalny model. Dzięki montażu w centralnej części pojazdu ośrodek ciężkości jest ustawiony na środku roweru. W tym układzie do dyspozycji mamy wysokie momenty obrotowe, więc silnik działając z tylną przerzutką, umożliwia podjazd nawet pod strome wzniesienie. W rowerze elektrycznym z napędem centralnym mamy też więcej możliwości montażu dodatkowego osprzętu przy przednim i tylnym kole. Taki pojazd daje podobne wrażenia z jazdy, co przejażdżka na tradycyjnym jednośladzie.
- Ebike z silnikiem w przedniej piaście dobrze sprawdza się w mieście, nieco gorzej radzi sobie na podjazdach oraz na ścieżkach – nie jest to pojazd terenowy. Rower elektryczny z silnikiem w przedniej części ma prostą konstrukcję oraz równomierne obciążenie akcesoriami. Zaletą jest cena, bo to najtańsze z dostępnych rozwiązań.
- Silnik w tylnej piaście roweru elektrycznego zapewnia większą przyczepność, ponieważ ośrodek ciężkości znajduje się z tyłu. Z tego powodu tego typu pojazd jest dobry do jazdy w trudnych warunkach, takich jak na przykład śliski asfalt czy wyboiste ścieżki. Można powiedzieć, że to rower elektryczny terenowy, o sportowym charakterze, do dynamicznej jazdy – nie nadaje się jednak do pokonywania stromych wjazdów. Spośród pozostałych modeli wyróżnia go najwyższa cena.
Z technicznych kwestii, poza silnikiem, warto zwrócić uwagę na akumulator w rowerze elektrycznym. Dlaczego to takie ważne? Od jego pojemności zależy, jak daleko pojedziemy na jednym ładowaniu. Im większy akumulator, tym więcej energii zmagazynujemy – jednak trzeba pamiętać, że na zużycie wpływają również inne czynniki, na przykład wielkość bagażu i masa ciała rowerzysty.
Jaki rower elektryczny kupić do jazdy w mieście i terenie?
Rodzaje rowerów elektrycznych odróżniamy również ze względu na przeznaczenie.
- Rower wspomagany elektrycznie do jazdy w mieście umożliwia wygodne przejazdy na krótkich i dłuższych trasach. Miejski rower elektryczny zapewnia wysoki komfort dzięki budowie dostosowanej do jazdy w wyprostowanej pozycji.
- Szosowy rower elektryczny to gratka dla rowerzystów, którzy lubią rozwijać zawrotne prędkości na krótkich trasach, ale jego walory docenią także kolarze pokonujący długodystansowe trasy górskie – w momencie, gdy brakuje im już własnych sił na przemierzanie kolejnych kilometrów, z pomocą przychodzi napęd.
- Górski rower elektryczny to wybór dla osób, które szukają ekstremalnych wyzwań i lubią na jednośladzie pokonywać trudno dostępne trasy. Dobrze sprawdza się na podjazdach, dostępny jest w wersji hardtail oraz full, z pełnym zawieszeniem.
- Trekkingowy rower wspomagany elektrycznie jest stworzony do długich wycieczek rowerowych. Jego konstrukcja pozwala na wygodną i bezpieczną jazdę. Trekkingowy rower napędzany silnikiem elektrycznym jest też wyposażony w błotniki, oświetlenie oraz inne akcesoria niezbędne podczas rowerowych wypraw.
Rower wspomagany elektrycznie świetnie sprawdzi się do przewozu ładunków lub osób – niektóre modele są wyposażone w duży bagażnik, na którym zmieści się spora sakwa rowerowa, a w razie potrzeby może służyć jako rower „rodzinny”. Z kolei jeśli szukamy małego, łatwego do transportu pojazdu, to ciekawym wyborem jest składany rower elektryczny, który zmieści się w bagażniku samochodu, a także nie będzie zajmował dużo miejsca w pociągu czy autobusie.
Rower elektryczny na pasek
Choć ich popularność rośnie, rower wspomagany elektrycznie to wciąż stosunkowo rzadki widok. Co odróżnia go od innych jednośladów? W miejsce tradycyjnego łańcucha ma on pasek zębaty. Zbudowany z metalowych ogniw łańcuch dość szybko się zużywa, a zastosowanie paska ma pozwolić zachować napęd rowerowy w dobrym stanie przez dłuższy czas. Pasek zębaty znalazł zastosowanie w rowerze elektrycznym z silnikiem centralnym, w którym napęd szczególnie narażony jest na zużycie.
Rower elektryczny na pasek to większa trwałość, cicha praca i wysoka sprawność. Pasek zębaty nie jest jednak kompatybilny z innymi systemami, więc po zakupie nie ma możliwości zmiany. Rower elektryczny na pasek jest też droższy od modeli z napędem łańcuchowym. Ta technologia nie jest polecana do jazdy wyczynowej – napęd z paskiem najlepiej działa w rowerach miejskich i trekkingowych, które są przeznaczone do jazdy rekreacyjnej.
Rower elektryczny z odzyskiem energii – jak jeździć dłużej?
Co możemy zrobić, żeby dłużej jeździć na rowerze elektrycznym? Rower elektryczny z pełnym odzyskiem energii jeszcze nie powstał, ale możemy wykorzystać naukę, żeby trochę zmniejszyć zużycie. Hamowanie regeneracyjne, czyli lekkie wciskanie hamulca w czasie jazdy, aby silnik obracał się do tyłu, pozwala wykorzystać go jako generator, który część energii kinetycznej wytracanej podczas hamowania przekształca w energię do wykorzystania przez akumulator.
W ten sposób niestety nie odzyskamy wiele energii, możemy jednak jeździć na rowerze w taki sposób, żeby tracić jej jak najmniej. Jest na to kilka sposobów – korzystanie z trybu ekologicznego zamiast przyśpieszenia, kiedy jest to możliwe, używanie przerzutek, stabilne pedałowanie, które zapewnia płynną jazdę, dobór właściwego ciśnienia w kołach czy dbanie o napęd oraz inne części roweru.
Ostatnie wpisy